Výchovný poradce
Výchovné poradenství je součástí práce školního poradenského pracoviště, ale má svá specifika vyplývající z toho, že žáci nejsou kmenovými žáky školy a jejich pobyt je omezen na různě dlouhou dobu, zpravidla 6-8 týdnů.
Výchovný poradce se podílí na revizi a úpravách Školního řádu, v případě potřeby na preventivně výchovných programech, organizuje účast žáků na exkurzích, veletrhu povolání, besedách k volbě povolání, zajišťuje příslušné materiály týkající se volby povolání (např. Atlas škol), prezentuje informace na nástěnkách tomu určených. Aplikuje dotazník zájmů v 8. a 9. třídách, poskytuje konzultace, spolupracuje s kmenovými školami.
Těžiště práce spočívá v individuálním vedení jednotlivých žáků a řešení volby povolání zvláště v 9. ročníku, a v mnoha případech i na středních školách, kdy se většinou jedná o přestup žáka na jiný typ školy, ev. znovuvřazení do vzdělávacího procesu. Tyto případy vyžadují úzkou součinnost se zdravotníky, psychologem, psychiatrem, stávajícími středními školami, a v některých případech s rodiči žáků.
V případech nerozhodnost, ev. z důvodu druhu postižení, zajišťuje výchovný poradce po domluvě s rodiči cílené vyšetření zaměřené na profesní profil žáka na příslušném poradenském pracovišti.